חוק הספאם שנחקק בישראל כמו גם ברוב מדינות העולם המערבי נועד לצנן את השימוש הבלתי מוגבל בשליחת הודעות SMS שיווקיות לנמענים שאינם מעוניינים בהודעות הללו. הקפדה על החוק מונעת הסתבכות בתביעות משפטיות מיותרות וגם משפרת את האפקטיביות של כל קמפיין SMS שתחליטו לעשות. כל שיש לעשות הוא להקפיד על התנאים של חוק הספאם.
מה שהחל בתחילת המילניום הנוכחי בטפטוף של הודעות SMS שיווקיות למכשיר המובייל המעטים שהיו אז, הפך בתוך שנים בודדות למבול של ממש בהודעות הללו ולהטרדה עבור מאות מיליונים שהחזיקו ברשותם מכשיר מובייל.
האפשרות הקלה של שליחת הודעות SMS מכל הסוגים, הובילה בעלי עסקים רבים להפציץ בהודעות שכאלו רשימות תפוצה שהם רכשו ללא כל סינון או הגבלה. לאחר שהדבר הפך לבלתי נסבל הוחלט על חקיקת חוק הספאם שהביאה לדילול רציני בכמות של שליחת הודעות שכאלו.
למה מתייחס חוק הספאם?
ראשית כל חשוב להבין שחוק הספאם איננו עוסק רק בהודעות SMS אלא גם בהודעות שנשלחות במייל או בפקס (פחות רלוונטי כיום כמובן). כמו כן החוק מתייחס למקרים של "צינתוק" שנועד לגרום למקבל השיחה שנותקה לחזור למספר שעל הצג רק לשם קבלת מסר פרסומי.
חוק הספאם מפריד בין שליחת SMS שכולל "דבר פרסומת" שנועד לגרום לנמען לרכוש מוצר או שירות כלשהם ו/או להוציא כספים ובין הודעה שאיננה כזאת, למשל הודעת SMS שכוללת ברכת חג שמח ללא כל שידול לקניה או דבר דומה.
מה התנאים שמציב חוק הספאם לעסקים?
החוק מאשר שליחת SMS לעסקים שמקפידים ראשית כל על כך שהנמען נתן להם אישור מפורש לשלוח אליו הודעות SMS שיווקיות. אישור כזה יכול להיות באתר און ליין, במילוי טופס ידני בבית העסק או רישום למועדון לקוחות של העסק וכדומה. על כן ניתן לבצע שליחת SMS לרשימת תפוצה שהיא במסגרת ניהול מועדון לקוחות של העסק או של מי שנרשמו אליה מרצונם החופשי ואישרו קבלת הודעות כאלו.
בנוסף לכך, לנמענים תהיה אפשרות להסיר עצמם מרשימת התפוצה בכל רגע שיבחרו לעשות זאת ובצורה ברורה וקלה לביצוע.
תנאי נוסף עוסק במבנה של ההודעה שנשלחת אל הנמענים. יש לציין את המילה "פרסומת" בתחילת ההודעה, יש לציין בצורה ברורה ממי ההודעה (מי המפרסם שלה) וכמובן אפשרות לביטול משלוח עתידי של הודעות דומות.
מה הענישה עבור מי שאינם עומדים בחוק הספאם?
ראשית כל נציין שמומלץ לעמוד בתנאים הללו מאינטרס עסקי טהור. יש יותר סיכוי סביר שתזכו למענה חיובי של הנמענים אם הם כבר לקוחות שלכם ובטח אם הם כאלו שמעוניינים לקבל ממכם חומר שיווקי ולדעת על מבצעים אטרקטיביים או מוצרים חדשים.
מעבר לכך כמובן שיש את האפשרות לעמוד לתביעות מהירות (ללא הוכחת נזק) על סך של עד 1000 ₪ לכל הודעה. כלומר אם תקנו חבילות SMS לעסקים בכמות גדולה רק כדי לשלוח הודעות ספאם למאות אלפים שאינם אישרו זאת, תהיו חשופים לתביעות של עשרות עד מאות אלפי שקלים בשל כך. לא שווה במיוחד והשופטים בהחלט לטובת הצרכנים בתביעות הללו.
המאמר נכתב בשיתוף עם SMS PLUS, מערכת דיוור SMS לעסקים, אשר מציעה חבילות סמס במחירים המשתלמים ביותר בישראל.