הסטטיסטיקה לאורך עשרות שנים בענף התעופה מציגה שמעל 10 אחוז מהנוסעים לא מגיעים לטיסה שלהם. מצב זה הוביל לכך שרוב החברות התעופה בוחרות למכור יותר כרטיסים ממושבים שיש להם בטיסה כדי לפצות על כך. בשנתיים האחרונות, מאז תקופת הקורונה, היקף המבטלים ירד משמעותית ויש עלייה במספר המקרים של אובר בוקינג לטיסה (רישום יתר). חוק שירותי תעופה נותן מענה גם למצב הזה.
קניתם כרטיס טיסה, הגעתם בזמן לצ'ק אין ומתברר שאין לכם מקום על הטיסה. הטיסה תתקיים כפי שתוכננה אבל חברת התעופה ערכה רישום יתר של נוסעים לטיסה וכיוון שאין ביטולים בכמות שציפתה לה, אין מספיק מקומות על המטוס בשביל כולם.
המקרים הללו קיימים מאז ומעולם אבל המינון שלהם היה נמוך וכמעט תמיד נמצא פתרון של העברת הנוסע למחלקה טובה יותר או לטיסה חלופית עם פיצוי על אובר בוקינג (רישום יתר לטיסה). בשנתיים האחרונות יש הרבה יותר מקרים כאלו ולא תמיד יש פתרון כמו שאלו שהזכרנו זה עתה.
חוק שירותי תעופה שנחקק בישראל לפני שנים לא רבות נותן מענה גם למקרים כאלו ומגדיר מראש את הפיצוי של חברת התעופה לנוסע במקרים של רישום יתר לטיסה, פיצוי על איחור בטיסה או ביטול טיסה. החוק הוא ההגנה היחידה שיש לנוסע מול חברת התעופה, שלעתים היא זרה ואין לה נציגות בארץ.
איזה פיצוי ניתן לקבל על אובר בוקינג?
חוק שירותי תעופה מתייחס בחומרה למקרים של רישום יתר לטיסה ולכן בפני הנוסע יש כמה אפשרויות:
- השבת תמורה מלאה על כרטיס הטיסה – הפיצוי הבסיסי ביותר הוא תביעה לקבל חזרה את מה שהשקיע בכרטיס הטיסה. זאת ללא קשר לקבלת פיצוי על ביטול טיסה שנגרם לנוסע שלא באשמתו.
- כרטיס טיסה חלופי – האפשרות האחרת היא קבלת כרטיס טיסה חלופי באותה חברת תעופה או חברה אחרת (יש הסכמים בין חברות שונות). ברוב המקרים התנאים בטיסה החלופית יהיו טובים יותר עבור הנוסע כמו טיסה במחלקה ראשונה או קבלת הטבות שונות מחברת התעופה.
שתי האפשרויות הללו הן בנוסף לשירותי סיוע שונים שחברת התעופה תציע ותעמיד לרשות הנוסע. שירותים אלו יכולים להיות מזון ומשקאות ושירותי תקשורת שונים עד לטיסה חליפית עבורו, בדיוק כמו במקרים של פיצוי על עיכוב בטיסה, ואפילו שירותי לינה אם הטיסה הזאת יוצאת רק למחרת.
מה במקרה שחברת התעופה איננה דואגת לנוסע?
חוק שירותי תעופה מחייב את חברת התעופה על חובת יידוע וגילוי לנוסע על הזכויות העומדות בפניו לפיצויים. במידה ולא עשתה זאת או במידה והיא לא מעניק הלו את הפיצוי שנקבע במסגרת חוק שירותי תעופה, הנוסע רשאי לתבוע את חברת התעופה על סכום של 10,000 ₪ נוספים על כל הפיצויים שמגיעים לו על פי החוק.
מומלץ לנהל תביעה מול חברת תעופה רק באמצעות עורך דין שמתמחה בתחום זה או באמצעות אתרים שונים שמספקים שירות של תביעות חברות תעופה און ליין עם מענה מהיר ואחוזי הצלחה גבוהים בתביעות הללו.
המאמר נכתב בשיתוף עם אתר Flight Refund אשר מייצג נוסעים ישראליים מול יותר מ – 300 חברות תעופה ברחבי העולם. השירות של Flight Refund מבוסס על הצלחה בלבד, כך שאם לא מקבלים כלום, גם לא משלמים כלום!